ח”כ עדי קול, יו”ר הוועדה לפניות הציבור: ”אני דורשת שתוך חודשיים, משרד הבריאות יציג תמחור דיפרנציאלי וריאלי לחולים הסובלים מהפרעות אכילה”

ח”כ עדי קול, יו”ר הוועדה לפניות הציבור: ”אני דורשת שתוך חודשיים, משרד הבריאות יציג תמחור דיפרנציאלי וריאלי לחולים הסובלים מהפרעות אכילה”
13 במאי 2013, ד' בסיון תשע"ג

​פרופ` רוני גמזו, מנכ”ל משרד הבריאות הודה כי משרד הבריאות לא הצליח עדיין להשקיע מספיק בחולים הסובלים מהפרעות אכילה וכי חסרות מיטות אשפוז ומסגרות ראויות לטיפול בהם.

הוועדה לפניות הציבור, בראשות ח”כ עדי קול, דנה היום (ב`, 13.5.13) במצוקת האשפוז והטיפול בבוגרים הסובלים מבעיות אכילה. ח”כ עדי קול אמרה בפתח הדיון כי הנושא קרוב לליבה כי הייתה לה חברה שסבלה מהפרעת אכילה.
גב` שריל סיטמן, אם לחולה בהפרעת אכילה, תיארה את מסלול הייסורים שבתה עברה וכיצד הגיעה למשקל ירוד של 36 ק”ג. היא ציינה כי לאחר אשפוז בבית החולים שיבא, יצאה בתה למסלול של טיפול יום אולם הטיפול יסתיים בעוד כ- 5 חודשים ולא ברור לה מה יקרה בתום הטיפול. היא הוסיפה וציינה כי בשל היעדר מסגרות ראויות הייתה צריכה להוציא מכיסה כ- 200,000 ₪.
שי שופטי, בחורה נאה, בת 25, סיפרה כי הי נחשבת לצעירה מוצלחת: לומדת מגעי ההתנהגות, גולשת ים, רוכבת על סוסים, כתבה ספר שירים. אך לצערה דבר אחד פוגם בחייה – היא חולת אנורקסיה מזה 12 שנה וסובלת מצומות, הקאות, התעלפויות, אובדנות ודיכאון. ”אני טובעת בים סוער, בסערה של חיי” אמרה שי. היא ציינה כי משכי האשפוז במחלקות קצר מידי ואינו מאפשר שיקום מלא. היא הדגישה כי יש מעט מידי מסגרות המשך. היא ביקשה כי הוועדה תירתם ליצירת מסגרות אשפוזיות ומסגרות יום לשיקום ארוך.
מר משה חבשוש, יוזם הדיון הראשון בוועדה לפני כשש שנים, שאחותו סובלת שנים רבות מאנורקסיה, ציין עי עד היום לא ניתנו לבית החולים רמב”ם 10 מיטות אשפוז שהובטחו.
פרופ` רוני גמזו, מנכ”ל משרד הבריאות, השיב כי ” אין כל דרך לגלגל עיניים בתחום של הפרעות אכילה. אין השקעה מספקת בנושא זה וזמינות המרפאות אינה מלאה”. עוד אמר כי התמחור כיום אינו מתאים לעלויות הריאליות של חולים הסובלים מהפרעות אכילה. פרופ` גמזו הוסיף ואמר כי הוא מקווה שהרפורמה בבריאות הנפש תסייע בפתרון חלק ניכר מהבעיה. הוא ציין כי התנאי שלו לחתימה על תקציב הבריאות היה תוספת של 200 מיטות פסיכיאטריות, ואכן מיטות אלו התקבלו. בסיכום אמר שהוא עדיין לא מרוצה מהטיפול בתחום הפרעות אכילה. ד”ר גדי לובין, ראש שירותי בריאות הנפש, אמר כי לאחר הרפורמה האחריות הביטוחית תעבור לקופות חולים. הוא ציין כי להערכתם כ- 50,000 איש סובלים מהפרעות אכילה בדרגות שונות אולם קיים כיום מספר המטופלים המדווח עומד על 2500 חולים. גם הוא ציין כי ”המערכת נמצאת באי ספיקה”. ד”ר צחי בן ציון, פסיכיאטר ראשי בקופת חולים לאומית, ציין כי עמדת הקופות היא להעדפת מקומות לטיפול בקהילה. ”בית החולים צריך להיות המוצא האחרון”, אמר ד”ר בן ציון. הוא ציין כי הפיצוי המתקבל עבור חולה הסובל מבעיות הפרעות אכילה אינו ריאלי, וכי באופן ריאלי נדרשים כמיליון ₪ בשנה לטיפול בחולה כזה. ”בתמחור הנוכחי מחלקות להפרעות אכילה אינן יכולות לשרוד. הן עתירות כוח אדם ויש צורך ב- 5-6 אנשי צוות לכל מטופלת”, אמר ד”ר בן ציון. הוא אמר כי אם המחלה תוגדר כמחלה קשה יהיה ניתן לתמחר אותה כראוי. בתגובה אמר ד”ר גדי לובין כי סוגיית התמחור תיפתח לבחינה.
ח”כ שולי מועלם הדגישה גם כי קיים פער עצום בין המרכז לפריפריה.
ד”ר איתן גור, מנהל המחלקה להפרעות אכילה בבית החולים שיבא, הדגיש כי למרות התקדמות טיפול משרד הבריאות בנושא ”עדיין אין מספיק מיטות, אין מרפאות, חסר אשפוז יום וטיפול יום. הכל חסר”. הוא ציין כי עלות מטופלת באשפוז עומד על כ- 150,000-300,000 ₪ ולא ברור לו איך קופות החולים יעמדו בעלות כזו ללא תמחור ראוי. כיום כל מטופלת ממומנת על ידי משרד הבריאות בסך 1700 ₪ לשנה.
פרופ` יעל לצר, מנהלת המרפאה להפרעות אכילה בבית החולים רמב”ם, אמרה כי המציאות בצפון היא שעדיין אין מיטות אשפוז. היא הדגישה את חשיבות הרצף הטיפולי בהפרעות אכילה ממניעה, דרך אשפוז וטיפול יום, אשפוז ושיקום. היא ציינה כי נפתחו שני בתי שיקום בצפון ובמרכז אולם הוסיפה כי יש צורך בהקמת עוד שני בתים כאלו.
ח”כ שולי מועלם אמרה כי לדעתה הבעיות העיקריות הן עדיין: היעדר רישום ותיעוד ראויים, היעדר רצף טיפולי, תמחור שאינו תואם את המציאות ופער בלתי נתפס בין הפריפריה והמרכז.
בסיכום הדיון אמרה ח”כ עדי קול כי היא דורשת ממשרד הבריאות לבצע בתוך חודשיים תמחור ראוי לטיפול בחולים הסובלים מהפרעות אכילה. כמו כן דרשה לדאוג לפריפריה בנושא זה. היא ציינה כי תקיים דיון מעקב בנושא התמחור עוד לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ.
כל הזכויות שמורות לכנסת ישראל

נשמח לתגובתכם

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.