יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ עדי קול, בתום דיון עם כ- 100 נציבי פניות ציבור: "פורום התייעצות משותף, היה עוזר לכולנו"

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ עדי קול, בתום דיון עם כ- 100 נציבי פניות ציבור: "פורום התייעצות משותף, היה עוזר לכולנו"

2 ביולי 2013, כ"ד בתמוז תשע"ג, בשעה 19:50
​ח"כ עדי קול, יו"ר הוועדה לפניות הציבור, פגשה היום (ג', 2.7.13) כ- 100 נציבי פניות ציבור ממשרדי ממשלה וגופים ממלכתיים, על מנת לדון בתפקיד נציב פניות הציבור, אתגריו, בעיותיו ובפעילות הפרלמנטרית שעשויה לקדם את מעמדם ופעילותם של הנציבים. בדיון הרציני נרשמו גם רגעים משעשעים בהם הנציבים סיפרו על פניות הזויות למדי…

הדיון שהיה מרתק, חולק לשני חלקים: הראשון, חוויתי יותר, נועד ללמוד על חוויות הנציבים והאתגרים שהם חווים. השני, היה "תרגיל דינמיקה קבוצתית", שבו הוגשו לנציבים פניות מדומות והם נתבקשו לומר כיצד היו מטפלים בפניות. מתוך תרגיל זה נלמדו נקודות מסוימות הראויות לתיקון מקיף בתחום פניות הציבור.

ח"כ עדי קול ציינה בתחילת המפגש כי מבקר המדינה ציין כי  קיימת עלייה של כ- 2% בפניות ציבור מידי שנה. כמו כן ציינה את העובדה שעדיין אין מערכת ממשלתית המשתפת את כל הנציבים בהתלבטויותיהם. עוד ציינה כי היו"ר הקודם של הוועדה, ח"כ דוד אזולאי, הגיש הצעת חוק מקיפה בנושא זה בכנסת הקודמת וייתכן מאד שהיא תקדם את החוק הזה תוך כדי תיקון והוספת סעיפים בו.

בשלב זה ביקשה ח"כ קול לשמוע את חוויות  הנציבים. עו"ד טובה רקאנטי, מהנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (יחידה של משרד המשפטים),  סיפרה כי קיבלה פניה של עובד קבלן שהיה אמור להתקבל לעבודה בחברה גדולה אך בתהליך הקבלה גילו כי עבר השתלת כליה ולכן סירבו לקבלו. היא סיפרה כי הנציבות פנתה אל החברה והסבירה כי הן על פי החוק והן מכוחה של אנושיות, עליהם לקבלו לעבודה. שנה לאחר מכן, שלח הפונה זר פרחים לעו"ד רקאנטי ואמר לה כי בכל תלוש שהוא מקבל הוא נזכר בעזרתה נדיבת הלב.

 

לצד סיפורים מרגשים נוספים נשמעו גם פניות הזויות למדי. נציבת הציבור של רשות האוכלוסין ציינה כי אחד הטוענים בארץ לכוחות על-טבעיים פנה אליה על מנת להגיש בקשה להעסיק עובדים זרים בלתי נראים…

נציב מועצת הרשות השנייה סיפור על  אישה שדרשה פיצוי כספי מתכנית בישול, מכיוון שלטענתה, על אף שעקבה אחר כל הוראותיו של השף, מטבחה נשרף כליל…

לצד האווירה החגיגית בישיבה נרשמה גם ביקורת חריפה. אבי סלומה, יו"ר ארגון נכי שיתוק מוחין, אמר בצער רב, כי "אם כל הנציבים הם כל כך מתחשבים ורגישים, מדוע ישנן כל כך הרבה פניות שאינן נענות כלל?"

ח"כ עדי קול ביקשה לשמעו גם על האתגרים העומדים בפני נציבי פניות הציבור. טלי בוהדנה, מנהלת האגף לפניות הציבור במשרד לקליטת עלייה, אמרה כי קשה לה מאד עם העבודה שאינה יכולה לקדם את עובדיה, שחלקם עובדים בשכר מינימום. היא ביקשה ליצור דירוג פרופסיונלי לעובדים. מהשיחה עלה גם כי לאזרחים רבים אין כל מודעות לאלו משרדים יש לפנות ויש ליצור מעין "מודיעין פניות ציבור", ייתכן שבאמצעות האינטרנט. מיכל ריבלין, ראש אגף פניות ציבור במשרד להגנת הסביבה, אמרה כי אין מספיק אמצעים לענות על ריבוי הפניות. בכל מקרה היא ציינה כי כאשר הם עונים לפונה, הם נותנים את התחושה שפנייתו היא החשובה ביותר. אפרת אורבך, דוברת משרד הפנים והממונה על פניות הציבור, אמרה כי נדרשת מערכת ממוחשבת ומקוונת שתאחד את כל תחום פניות הציבור. היא ציינה לטובה מערכת מיוחדת שקיימת ברשות המיסים.

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי ראוי שגישתם של נציבי פניות ציבור תהיה לפנים משורת הדין.

כאמור, בשלב השני של הפגישה הוצגו לנציבי פניות הציבור, פניות מדומות והם נשאלו כיצד יתמודדו איתם. מהתרגיל המעניין עלה שלעיתים אפילו ממוני פניות ציבור אינם יודעים לאן לפנות. כמו כן עלה שלעיתים נציבי פניות ציבור מנצלים לטובה את כוחם ומסייעים לפונה שפנה אליהם בטעות ומעבירים את פנייתו אל הגורם הנכון. מאידך היו נציבים שטענו כי אין לעשות זאת וכי יש להפנות את הפונה עצמו אל הגורם המתאים.

ח"כ עדי קול התעניינה גם באחוז הפניות שנפתרות, ונענתה כי בדרך כלל מדובר באחוז גבוה מאד. במועצה הישראלית לצרכנות 60% מהפונים מקבלים את מה שהם רוצים.

ח"כ קול התעניינה גם בסמכויות הנציבים ונענתה כי זו משתנה ממקום למקום. שמואל שץ, מנהל מחלקת נציבות תלונות הציבור בחברת החשמל, טען כי תפקידו מקנה לו אפשרות להניע את הארגון "לפעול מחוץ לקופסא".

ח"כ עדי קול, יו"ר הוועדה, סיכמה ואמרה כי זהו דיון ראשון בסדרת דיונים. עוד אמרה כי ברור לה שאילו היה קיים פורום (אולי מקוון) של התייעצות בין הנציבים הדבר היה יכול לסייע בהחלפת מידע.  היא הבטיחה כי הוועדה תוציא דף קשר לכל נציבי פניות הציבור וכי יימשך הקשר עם הנציבים.

כל הזכויות שמורות לכנסת ישראל

0 תגובות ל-“יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ עדי קול, בתום דיון עם כ- 100 נציבי פניות ציבור: "פורום התייעצות משותף, היה עוזר לכולנו"

  1. כפי שציינתי באתר הכנסת. בחודש יוני 2013 קיבלתי מכתב מהחברה לאיתור והשבת נכסה ניספי השואה. שבהתאם לרשימה שהעבירה לה הרשות לזכויות ניצולי השואה נמצאתי זכאי לקבלת סיוע ומענקים מהחברה להשבה. הסיוע כלל. א. תרופות חינם עד אז עם ההנחה של 50% שהייתה הייתי משלם כ-200 ש. ח לחודש. ב. כרטיס מזון ניטען ב 200 ש. ח לחודש ג. מענק רבעוני בסך 1200 ש. ח לרבעון. במקרא עליתי על זה שתקנות המזכות מקבלי קצבת זיקנה לנכה אושרו בועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת ב-28/11/2011.מכך יוצא שכל הניצולים שנוספו בעקיבות תקנות אלה קופחו בכ-17 חודשי סיוע. וזאת בעקבות החלטת דירקטוריון החברה שהם לא מסייעים רטרואקטיבי. אבל במקרה זה אין אשמה בניצולים. ואני שואל. היכן המשרד לאזרחים ותיקים. משרד הרווחה. הרשות לזכויות ניצולי השואה שהיא הסמכות להעביר את הרשימה לחברה להשבה. היכן כל העמותות שרובם ככולם ממומנים על ידי האוצר. היכן הכנסת מפקחת על התחנונים שהיא מאשרת בכל מצב יש הרבה למה. מה שצריך לעשות זה לדאוג לפצות את הניצולים שקופחו ואפילו אם יש צורך לשנות החלטת דירקטוריון מקוה שימצה פתרון הולם והוגן. בברכה יהודה פדלון ת. ז. 42162735 נייד0534256047

    אהבתי

  2. מציעה לך לפנות בנושא לאורלי וגיא בתוכנית הבוקר בערוץ 10, הם מטפלים בנושא כדי לרכזו.
    הוועדות מתחמקות בכל דרך אפשרית כי האוצר לא רוצה לשלם את מה שמגיע להם כפי שרשום בחוק וממציאם מליון תירוצים העיקר לא לתת. מסכימה עם מה שרשמת.
    ישנם הרבה מקופחים במדינה. ועד שלא חווים על הבשר, כלום לא יזוז אצל הנהנתנים שיושבים בירושלים. לצערי עוד גזירות בפתח כולל בזיון הבג"צ.
    מבחינת המשינה יש כאן מקום לטייקונים, צעירים ובריאים. לכל השאר גם אם שרתו את המדינה, הזכאות שואפת לאפס.
    ועד שלא נצא לרחובות שוב לא יעזור כלום. כל אחד רוצה נתח בעוגה במשכן בירושלים. לאזרח הקטן מזמן אין מקום לחיות בכבוד.
    והגיל השלישי החולים והילדים שנולדו למצב לא נעים, חיים מ2400 ש"ח לחודש. איך אפשר לחיות מזה????
    פרצת לדרך פתוחה. עוד מי שעוסק בנושא הוא נתן זהבי ברדיו 103 FM. בין השעות 12-14 למעט יום חמישי שישי שבת.
    יצירת קשר כאן
    http://www.103.fm/contact_us/default.aspx?P106np6Vq=GI

    בהצלחה

    אהבתי

נשמח לתגובתכם

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.