אושר בטרומית: יוחמרו התנאים להכרה כנכה צה"ל

אושר בטרומית: יוחמרו התנאים להכרה כנכה צה"ל

6 בנובמבר 2013, ג' בכסלו תשע"ד, בשעה 13:50
​מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק אמות המידה לזכאות לסיוע מאגפי השיקום והמשפחות במשרד הביטחון (תיקוני חקיקה), התשע"ג-2013, של ח"כ עופר שלח (יש עתיד) וקבוצת ח"כים.  

הצעת החוק נועדה לשנות את אמות המידה לזכאות לסיוע מאגפי השיקום והמשפחות במשרד הביטחון, בין השאר על ידי כך שבנוגע לחיילים בשירות קבע שנחבלו במהלך שירותם, ובנוגע לחיילים בשירות חובה ובשירות מילואים פעיל אשר חלו במחלה או שהוחמרה מחלתם בזמן שירותם, יתווסף תנאי לפיו הם יוכרו רק אם תנאי השירות שגרמו לחבלה, למחלה, או להחמרתה, הם ייחודיים ומיוחדים לשירות הצבאי או הביטחוני ואין להם מקבילה בחיים האזרחיים הנפוצים. חיילים בשירות קבע אשר חלו במחלה או שהוחמרה מחלתם בזמן שירותם לא יוכרו. מי שלא יוכר בשל התיקון המוצע – יחולו עליו הוראות חוק הביטוח הלאומי הנוגעות לנפגעי עבודה. השינויים האמורים יחולו כלפי תביעות עתידיות.
בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "במהלך השנים התרחב מסד זה, באופן הסודק את בסיסו הערכי ומאיים על עצם הלגיטימיות שלו. הקריטריונים לזכאות הורחבו לבלי היכר: בתודעה הציבורית, חלל או נכה צה"ל הוא מי שנפגע עקב הנסיבות והתנאים המיוחדים של השירות הצבאי – בפעילות מבצעית, באימונים, או בנסיבות אחרות הנובעות מייחודיותו של השירות. ואולם בפועל, החלק הארי של חללי ונכי צה"ל המוכרים היום זוכים לכך בשל נסיבות, שאין להן דבר עם מיוחדות השירות. בכך נפגע הבסיס הערכי שעליו מושתתים החוקים השונים, וכן נפגעת יכולתה של מערכת השיקום לטפל בנפגעים שלמענם הוקמה, בשל עומס תקציבי וביורוקרטי בלתי נסבל.לדברים יש השלכות מעשיות חמורות ביותר: אגף השיקום במשרד הביטחון קורס. בשנת 1980 עמד מספרם של המטופלים על ידי האגף על כ-27 אלף; היום הוא עומד על למעלה ממאה אלף נכים מוכרים, מתוכם למעלה מ-55 אלף המטופלים על ידי האגף באופן שוטף – זאת בנוסף ל-כ-18 אלף הורים שכולים, אלמנות צה"ל ויתומים. לעובדי האגף, מסורים כל שיהיו, קשה במצב זה להבחין בין נפגעים אמיתיים למתחזים, והעומס מביא לא אחת למצב שבו מי שראויים לכל טיפול ותשומת לב חשים הזנחה ואטימות לב מצד המערכת.שנית, תקציב השיקום – בצד תקציב הגמלאות לפורשי צה"ל – הוא הנתח הצומח במהירות הרבה ביותר בהוצאות הביטחון. ב-1983 עמד תקציב השיקום על כ-4 אחוזים מתקציב הביטחון; בתקציב 2013-2014 יעמוד נתח השיקום והמשפחות על 4.9 מיליארד שקלים, 12.5 אחוזים מתקציב הביטחון השקלי (ללא סיוע אמריקני). יחד עם הגמלאות יגיע הנתח לכמעט 30% מתקציב הביטחון השקלי.

הצעת חוק זו באה לנסח מחדש את תנאי הזכאות למעמד עתיר הכאב וההוד של חלל או נכה צה"ל. תוכנה מושתת על מסקנות ועדת גורן ועל ההסכם בין ארגון נכי צה"ל ומשרד הביטחון מינואר 2013. אין בה שום פגיעה בתנאים להם זוכים מי שכבר הוכרו כנכי צה"ל, אלמנות צה"ל או משפחות שכולות. כל כולה צופה פני עתיד. 

להצעת החוק השלכות תקציביות משמעותיות ביותר, כולן עתידיות. היא לא תשנה, כאמור, את מעמדם של מי שכבר הוכרו כנכי צה"ל ושל משפחות החלל ". 

31 ח"כים תמכו בהצעה , שלושה התנגדו לה וחברת כנסת אחת לא הצביעה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזה ועדה תכין את ההצעה לקריאה ראשונה.

 עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק והטוויטר של הכנסת
כל הזכויות שמורות לכנסת ישראל

נשמח לתגובתכם

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.