לכל אוניברסיטה בארץ – תנאי אבחון שונים ללקוי למידה

לכל אוניברסיטה בארץ – תנאי אבחון שונים ללקוי למידה
2 בדצמבר 2013, כ"ט בכסלו תשע"ד, בשעה 13:40
כל הזכויות שמורות לכנסת ישראל
יו"ר הועדה לפניות הציבור בכנסת, עדי קול: על משרדי החינוך והמשפטים לזרז התקנת התקנות שיקלו על 18,000 הסטודנטים לקויי הלמידה, ועל עוד רבים שטרם נכנסו לאקדמיה בגלל קשיים אלו


הוועדה לפניות הציבור בכנסת, דנה היום (שני) במצבם של הסטודנטים לקויי הלמידה. יו"ר הוועדה, ח"כ עדי קול (יש עתיד) ציינה בדיון כי היא עומדת בקשר עם שר החינוך שי פירון בנושא, שהוא עצמו מעניק לו חשיבות רבה. "עדיין אין תקנות בעניין – למרות שמבקר המדינה ביקש זאת. 12 אחוז מהסטודנטים, שהם 18,000 איש הם לקויי למידה, ומספרם עולה כל הזמן – אך תקציב הסיוע להם, טרם עודכן". לדבריה, המבחן הפסיכומטרי מציב קשיים מיוחדים ללקויי למידה, וטרם הותאם עבורם, והיא קראה לשרי החינוך והמשפטים לזרז את התקנות ועל המועצה להשכלה גבוהה לקבוע תקנות-ביניים, כדי להקל על סטודנטים אלו.
הד"ר נעמי וורמברנד, מנהלת מרכז מהות בסמינר הקיבוצים, הוסיפה כי ציוני בחינות הבגרות של לקויי הלמידה לא מבטאים אותם באמת, כי הם חוששים במיוחד מהמבחן הפסיכומטרי, ועייפים מהמאמץ של 12 שנות הלימודים, עם דימוי עצמי נמוך ופחד מכישלון. היא קראה לבחון מסלולי קבלה חליפיים למבחן הפסיכומטרי וקורסי הכנה ייעודיים, ומתחה ביקורת על מרצים שבשם 'החופש האקדמי' לא מתחשבים בסטודנטים לקויי הלמידה.
גיא פינקלשטיין, מעמותת "לשם", פירט את פעילותה בייזום וקידום מרכזי התמיכה לסטודנטים אלו. "החקיקה משנת 2008 לוקה בחסר, וכל יום ממתינים לתקנות הללו 18,000 סטודנטים שלא מקבלים את הזכויות שלהם. מחוץ לאקדמיה ממתינים עוד רבים שיכלו ללמוד, ונמנעים מכך בגלל המכשולים. השר הקודם נכשל בנושא, והשר הנוכחי רק עתה החל את התהליך, והמשמעות היא כי בשנת הלימודים האקדמית הקרובה, הם טרם ימומשו".
אסף גולדברג, העוזר הפרלמנטרי של ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה), הלומד באוניברסיטת בן גוריון, סיפר על שינויים משמעותיים בין תנאי הקבלה והאבחון של האוניברסיטאות השונות, וקבל על כך כי מרצים רבים עדיין מתייחסים להתאמות הניתנות לסטודנטים אלו כ"הקלות" – ולדבריו, שלא בצדק. עדי סביר, מהלשכה המשפטית במשרד החינוך אמרה כי התגלו קשיים ביישום החוק, והיה צורך לבדוק את הנוסח שגובש עם המשרדים השונים, כולל משרד המשפטים, ולכן העיכוב שנגרם איננו בשליטתם.
הד"ר יהודית אל דור, מנהלת אגף לקויות הלמידה במשרד ציינה כי "לקויי הלמידה הוא תחום צעיר למדי, ואין הסכמה על אבחונו והגדרתו. כלי האבחון לא תמיד מעודכנים, יש ויכוח בין אנשי המקצוע, כולל התייחסות למחקרים חדשים. לאחר שגובש נוסח התקנות, הוא הועבר להערות לגופים השונים, והתקבלו הערות רבות מאוד". מרים איתן, המרכז הארצי לבחינות והערכה הדגישה כי מתקבל כל אבחון שהוא, וכל בחינה מותאמת לפי האבחון, בעלות של כ-850 ₪ לכל תלמיד. "ברור שאת חלק מהאבחונים לא ניתן לקבל – כמו בתי ספר שכ-70% מתלמידיהם לקויי למידה. בלי עדויות על הפרעה משמעותית בלמידה, לא נוכל לתת תוקף לאבחון", ציינה.
עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק והטוויטר של הכנסת

נשמח לתגובתכם

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.