ועדת חוקה דנה במדיניות גורמי האכיפה בישראל כלפי משתמשי קנביס

16 ביוני 2015, כ"ט בסיון תשע"ה, בשעה 14:35
ח"כ לביא: מתן לגיטימציה ציבורית לשימוש בקנביס היא תחילתו של מדרון חלקלק
ח"כ זנדברג: כל אותם אזהרות והפחדות, אין להם שחר
יו"ר הוועדה ח"כ סלומינסקי: הבירוקרטיה גורמת לחולים להיות עבריינים
ועדת חוק חוקה ומשפט בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי, קיימה דיון בנושא מדיניות גורמי האכיפה בישראל כלפי משתמשי קנביס, בעקבות בקשה לדיון מהיר של חברות הכנסת עליזה לביא ותמר זנדברג

ח"כ עליזה לביא: אני הייתי חברת הנהלה בכפר איזון של מכורים לסמים, אני מכירה את הסיפורים מקרוב. 30% מהאנשים שמגיעים לכפר זה בשל שימוש בקנביס ולא מסמים קשים. אני רוצה להתריע בפני המדרון החלקלק של מתן לגיטימציה ציבורית לשימוש בקנביס. אנחנו יודעים למשל שמחצית מהכמות של המריחואנה הרפואית איננה נמכרת לשימושים רפואיים. כל שינוי באיזון הקיים עלול להפוך את השימוש לחוקי או למותר דה פקטו.

מי שם את המפכ"ל להודיע על שינוי מדיניות בנושא? האם זה תפקידו? האם חדלה המשטרה להיות גוף מבצע והפכה להיות גוף שמוביל מדיניות וקובעת יעדים לעצמה? אני חושבת שצריך לבחון קביעה ששימוש בקנביס יהיה קריטריון למניעת קידום וקבלה במקומות עבודה וכמובן במערכת הביטחון.

ח"כ תמר זנדברג: קשה לפספס את השינוי שמתבצע בדעת הקהל בעולם ובישראל בשנים האחרונות. לגבי האמירה של המפכ"ל, ראינו הרבה אנשים בכירים בתחום קביעת המדיניות ששינו את דעתם וגילו את האור אחרי סיום תפקידם. אני רוצה לברך את המפכ"ל וטוב שהדברים נאמרו לפני שהוא מסיים את תפקידו ולא אחר כך.

בשנים האחרונות אפשר לראות שכל אותם אזהרות והפחדות, אין להם שחר. קנביס הוא חומר משנה תודעה ברמה מסוימת ונמצא בין שורה של חומרים שהקשר בין המעמד החוקי שלהם לבין מידת הנזק הוא מקרי בהחלט. קנביס לא מסוכן יותר מאלכוהול ולא ממכר יותר מסיגריות. זה כמו לאסור לשתות יין בארוחת ערב כי יש התמכרות לאלכוהול שגורמת לאלימות ולנפגעים בנפש.
במדרג החומרים הקנביס מצא את מקומות שלא בצדק. החוק היום מפליל התנהגות שהיא לא פלילית וצריך לחשוב איך להתאים את המציאות האכיפתית והחקיקתית למציאות הנורמטיבית.

ח"כ ינון מגל: אין כאן אף אחד בחדר שבא לעודד שימוש בקנביס אבל אנחנו כנציגי ציבור אסור לנו לעצום את העיניים הוכח המצב שקיים והוא שאנשים משתמשים בקנביס וצריך להסדיר את הנושא הזה. אנחנו הגשנו היום הצעת חוק מאוד מדודה וזהירה שמטרתה להביא למצב שבו אנשים שצורכים קנביס יוכלו לעשות זאת בביתם בצורה שלא תחשב מופרזת, מבלי שהם יחשבו עבריינים. רישום פלילי זה לא משהו שנמחק. חברה מתוקנת לא יכולה להרשות לעצמם שאנשים שמעשנים ג'וינט בבית יחשבו עבריינים.

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי: לגבי קנביס רפואי שכן מותר בשימוש, ההמתנה יכולה להגיע לשנה או שנתיים, כך שעד שזה מגיע כבר לפעמים אין צורך בזה. הבירוקרטיה גורמת לחולים להיות עבריינים ולהשיג קנביס באופן לא חוקי מכיוון שהם מחכים לאישור המון זמן.
יואל הדר, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים: בשם השר אני יכול להגיד שהוא מצטער על כך שהמפכ"ל הוא זה שבחר להעלות את הנושא הזה, ושקביעת המדיניות היא של השר, ועד שלא נקבעת מדיניות חדשה, מה שהיה הוא שיהיה.

ח"כ רויטל סויד: אני מכירה את הנושא ברמה האישית מייצוג אנשים שצרכו קנביס רפואי. בכל מה שקשור לקנביס רפואי צריך להרחיב את הקריטריונים ולהקל על אנשים לצרוך אותו. אסור לערב את הלגליזציה של סמים שעלולה להפוך למכת מדינה, לבין אי הפללה שכבר קיימת ואפשר לעגן את זה בחקיקה. יש תחושה, גם בבית הזה, שמדובר במשהו קליל ונינוח וזה ממש לא ככה. ייצגתי בני נוער ששימוש, גם חברתי, הוביל אותם למקומות קשים. יש אנשים שבשבילם שימוש בסמים גם קלים יכול להוביל לנזק בלתי הפיך, וזה עלול להוביל דור שלם לאבדון.
ח"כ מאיר כהן: אנשים משחקים במכבסה של מילים – "משנה תודעה", קנביס זה חומר רע! אני לא מוכן לקבל מכבסת מילים.

ח"כ עפר שלח: התחושה היא שהמפכ"ל אמר את מה שקורה בפועל, וזה אכיפה סלקטיבית. אני בעד לגליזציה למרות שאני לא מעשן. השתייה של בני נוער היא חמורה בעייני הרבה יותר משימוש בקנביס, וכשהכניסו להם לראש שאם שותים לא נוהגים אז זה מה שהם עושים. זה לא היה ככה בעבר.
ח"כ נורית קורן: אני נגד שימוש ציבורי בסמים מכיוון שכמו אלכוהול זה מתחיל מגיל מאוד צעיר. מה יקרה להורים מעשנים? הם ישכחו לתת לילדים ארוחת בוקר?
ח"כ ענת ברקו: במקרה הזה הקורבן הוא לא רק הפרט אלא החברה כולה. אני לא הייתי רוצה שתהיה לנו כאן מדינה של מסטולים.
ח"כ דב חנין: אני מברך על האמירה של המפכ"ל, שיש לו את הזכות ולעתים גם את החובה, להביע עמדה מקצועית בסוגיה שנמצאת תחת טיפולו ויש לקחת את הדברים בחשבון.

במהלך הדיון מחו חברי הכנסת על כך שנציגי המשטרה הגיעו ללא נתונים מספקים על היקפי השימוש והתיקים שנפתחים. נצ"מ אמיר בן טובים, רמ"ח מחקר ומודיעין, העריך כי מדובר באלפי תיקים בשנה, גם בגירים וגם קטינים.

נשמח לתגובתכם

