מנכ"ל משרד הבריאות: "לא קיבלנו שום פניה על טיפול שנמנע או על הפרת סודיות בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש"

20 ביוני 2016, י"ד בסיון תשע"ו, בשעה 16:00
בדיון סוער בוועדת הבריאות של הכנסת, במלאת שנה לרפורמה בבריאות הנפש, אמר מנכ"ל משרד הבריאות, משה ברסימנטוב: "אני מתחייב שאף 

מטופל לא ייפגע בעקבות הרפורמה. אם יש מי שמונע כיום טיפול מאדם שטופל בבריאות הנפש לפני הרפורמה, אני אמצה איתו את הדין. גם מצבי משברי חיים אשר נכללו ברשימת קוד Z, נכללים היום ברשימה חדשה המזכה בטיפול במסגרת הרפורמה. הטיפול יתבצע בעקבות אבחנה". ברסימנטוב פנה לעבר איגודי המטפלים ואמר: "אתם גורמים לאנשים לא לגשת לטיפולים. לא קיבלנו שום פניה על טיפול שנמנע או על הפרת סודיות". עוד הבהיר: "אין שום כוונה לצמצם את המרפאות לבריאות הנפש. אם יש בעיה של קליטת עובדים, אטפל בכך אישית". עם זאת, סימנטוב הדגיש כי המצב "אינו אוטופי ועוד נדרשת דרך ארוכה".
ברסימנטוב הציג בדיון נתונים לפיהם יש היום 706 מרפאות ונקודות שירות לבריאות נפש, מתוכן 49 במגזר הערבי ו-34 במגזר החרדי, ובחצי השנה הראשונה לרפורמה נוספו 15 אלף מטופלים (מ-124 אלף ל-139 אלף). עוד ציין כי שיעור הילדים והנוער מבין המבוטחים בקופות החולים המטופלים בבריאות הנפש הוא 1.29% בחצי שנה האחרונה, לעומת 0.7% בשנה לפני הרפורמה, ובקרב מבוגרים 2.56% לעומת 1.5% בעבר. ממוצע "המגעים הטיפוליים" בחצי השנה האחרונה הוא 4.9 למטופל קטין, ו- 5.9 למבוגר. בנוסף, לטענתו, אין פגיעה במספר הפניות למרפאות הממשלתיות: כ-2000 מטופלים בחודש כיום, כמו גם לפני הרפורמה. "אנחנו עדיין לא שבעי רצון מהתורים בקופות החולים למרות שהמצב השתפר ואנחנו עובדים על הפחתת ההשתתפות העצמית למי שפונה למטפל עצמאי. כמו כן יש חוסר בנגישות לטיפול בחלק מאזורי הארץ".
ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) בתגובה: "קיוויתי שטעיתי באזהרותיי, אבל משרד הבריאות עושה עלינו סיבוב. חלה ירידה של 70% בממוצע הטיפולים לאדם, פגיעה בסודיות וזליגת טופסי 17 למעט אצל החרדים שמקבלים יחס מועדף. בנוסף, תקציבי קופות החולים להתמחויות מקוצצים, אז איך תיפתר בעיית התורים? יש גם קופות חולים שמשתמשים בתקציבים לרפורמה על מנת לכסות גירעונות בתחומים אחרים".
יו"ר ועדת המשנה לרפורמה בבריאות הנפש, ח"כ נורית קורן (הליכוד), ציינה כי בין הנתונים שהציג משרד הבריאות לבין הנעשה בשטח יש פער גדול?
יו"ר איגוד העבודים הסוציאליים, צפרא דוויק: "הנתונים מעלים לי את הלחץ דם. אלה אנשים שנפשם מסוכסכת עליהם, אין להם זמן וכוח לעמוד בתור א' כדי שיתנו להם רשות ללכת לתור ב' או ג'. ייבשתם תקנים: אין פסיכיאטרים, אין תקנים למתמחים, אין עבודת מניעה. איך אתם רוצים לקדם נגישות, אם צמצמתם 8 מרפאות בשפלה? האנשים הכי חלשים יצטרכו להתגלגל עכשיו באוטובוסים".
ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) הדגישה את המחסור הקשה בפסיכיאטריים ובפסיכולוגים קליניים במגזר הערבי. "הבעיות ידועות, הגיע הזמן לפעול", אמרה. מנכ"ל העמותה לקידום שירותים פסיכולוגיים רב תרבותיים, עמוס פז: "לראשונה, חנין זועבי נתפסת בעיניי כצמחונית. מדובר באפרטהייד, חסרים אלף פסיכולוגים קליניים ערבים". בתגובה אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה ברסימנטוב: "הבעיה מורכבת. נדחוף לתכנית ייעודית למגזר הערבי לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית במסלול ישיר. קלטנו יותר מפי 2 מתמחים במגזר מתחילת השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אין לכך מגבלת תקציב או תור, וכל מי שמתאים יפנה ויתקבל".
האחראית על רישוי פסיכלוגים במשרד הבריאות, ימימה גולדברג, הודיעה כי יתווספו 210 מלגות לסטודנטים מתמחים. אולם נציגי התאחדות הסטודנטים שנכחו בדיון טענו כי מתמחים ממתינים חודשים לשיבוץ וכי הטיפול של משרד הבריאות בהתמחויות לא נעשה בשיתופם. ברסימנטוב הדגיש כי הודעת קופת חולים כללית, כי לא תקלוט עוד מתמחים, תטופל: "הקופות רוצות לקבל את תפוקת העבודה שלהם בחינם, ואנחנו לא מוכנים. בינתיים נקלוט במרפאות הממשלתיות את המתמחים שכללית היתה צריכה לקלוט השנה".
יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, סיכם את הדיון ואמר: "בחודש אוקטובר בקרוב נקיים דיון בוועדה, בו תוצג תכנית אסטרטגית, כולל לוחות זמנים לפתרון מצוקת המגזר הערבי בטיפול בבריאות הנפש. עד אז, יעביר משרד הבריאות לוועדה עדכון על מצב ההתמחויות של הפסיכולוגים הקליניים. הבעיות ביישום הרפורמה לא נפתרו עדיין, ונפעל על מנת לקצר את זמני הפתרון". כאן
כל הזכויות שמורות לכנסת
עדכונים נוספים בעמוד
 הפייסבוק והטוויטר של הכנסת

 

נשמח לתגובתכם

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.