יו"ר ועדת הכלכלה קרא לבתי החולים ולרכבת למצוא דרכים להוזיל באופן מידי את מחירי המזון והחנייה

יו"ר ועדת הכלכלה קרא לבתי החולים ולרכבת למצוא דרכים להוזיל באופן מידי את מחירי המזון והחנייה
21 בינואר 2014, כ' בשבט תשע"ד, בשעה 16:30 

​היו"ר אמר את הדברים בדיון שעסק במחירים המופקעים בבתי החולים וברכבת, שיזמו ח"כ מיכל בירן ושמעון סולומון; בדיון קראה הוועדה לחשבת הכללית באוצר לבחון הנחיה להוסיף קריטריון צרכני למכרזים בגופים הציבוריים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון מיוחד שעסק במחירים המופקעים שנגבים מצרכנים עבור מזון ושירותים שונים במקומות כמו בתי חולים ותחנות הרכבת, ביוזמת חברי הכנסת מנחם אליעזר מוזס, מיכל בירן ושמעון סולומון. בפתח הדיון אמר היו"ר ברוורמן כי לפי פרסומים שונים עולה שהצרכנים משלמים מחירים מופקעים בבתי החולים וברכבת, גבוה בעשרות ומאות אחוזים מעל מחיר השוק. הוא הוסיף כי הדיון נועד על מנת לנסות למצוא פתרונות.


ח"כ מיכל בירן אמרה כי מדובר באוסף של מקרים בהם הגופים מנצלים את היותו של הצרכן שבוי. לדבריה, המאושפזים בבתי החולים, שנאלצים לשלם מחירים מופקעים על דברי מזון בסיסיים או חניה, נמצאים בנקודות השפל של חייהם. לדבריה, לרגולטורים יש יכולת להשפיע על המחירים והם צריכים להשתמש בה. ח"כ שמעון סולומון הוסיף גם הוא כי המטרה היא להוריד את המחירים לרמה סבירה. ח"כ יצחק וקנין הוסיף כי לא יכול להיות שבקבוק מים קטן שעולה 1.5 שקלים יימכר בבתי החולים או ברכבת עבור 10 שקלים. לדבריו, גם בתי החולים מבינים שאפשר לעשות קופה על חשבון הציבור והממשלה נותנת לזה לקרות בחוזים. "יוקר מחייה זה לא רק במחירים בסופר, צריך לעצור את זה והממשלה לא עושה כלום", אמר ח"כ וקנין.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי רמות המחירים מעלות את השאלה האם מישהו לקח את הצרכן בחשבון לפני שיצאו המכרזים. "במקום שהעיקרון יהיה הגינות מול הצרכנים, הגופים שותפים עם הזכיין ונהנים מהמחירים הגבוהים ומי שזוכה במכרזים הוא מי שלוקח הכי הרבה כסף מהצרכן" אמר. עו"ד פלג הציעה כי אגף החשב הכללי באוצר יוציא הנחייה לפיה השיקול הצרכני יהיה בראש מעייניהם של עורכי המכרזים.

עינב הרשקוביץ, אם לפג שהייתה מאושפזת כחודשיים באיכילוב לשמירת היריון, סיפרה בוועדה כי הוצאות החניה עלו לה כ-1,500 שקל. לדבריה, הורים לפגים חייבים להגיע לבית החולים כדי לטפל בילדים ואין להם אופציה אחרת. היא הוסיפה כי יש אנשים שלא מסוגלים לעמוד בהוצאות הללו.

מנכ"ל בית החולים אסף הרופא, ד"ר בני דוידזון, אמר כי בבית החולים שהוא מנהל יש חניון שהמחיר המרבי בו הוא 20 שקלים ליום. לדבריו, בהתאם להנחיות משרד הבריאות יש גם רשימה ארוכה של זכאים לפטור מתשלום עבור החניה. "רק 25% מהמשתמשים בחניון משלמים עבור החניה", אמר. הוא הוסיף כי מחיר הקפה בבית החולים דומה למחיר בבתי הקפה הסמוכים. ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות, ארנון אפק, אמר כי בתי החולים פועלים בסביבה עירונית ולכן ראוי שישקפו את מחיר הקפה באזור. הוא הוסיף כי המשרד ביצע רגולציה באשר לחניה בחניונים שבבתי החולים הממשלתיים, ואמר כי בבית החולים איכילוב אין חניון. ח"כ תמר זנדברג העירה כי קודם הפריטו את החניון באיכילוב ועכשיו טוענים שהמחיר גבוה כי אין חניון.

סמנכ"ל הפיתוח העסקי ברכבת ישראל, ניר רז, אמר כי הנוסעים ברכבת אינם שבויים וזמן השהייה של נוסע ממוצע ברציף ובנסיעה ברכבת הוא כשעה ורבע. לדבריו, המכרז של הרכבת נועד לאפשר גם פתיחת תחנות במקומות בהם עד כה לא הייתה לכך כדאיות כלכלית. לדבריו, בתקופה בה הייתה ברכבת יותר מרשת אחת המחירים היו דומים. הוא הוסיף כי במכרז יש סעיף שמאפשר לרכבת לדרוש הפחתת מחיר, אם המחירים יהיו גבוהים מדי. עוד אמר רז כי ההכנסות מהמכרז משמשות לסל הסובסידיה של הרכבת. ח"כ אורי מקלב אמר בתגובה כי "עכשיו יצא האוצר מהשק". הוא הסביר כי משרד האוצר מחייב אותם לעשות מזה כסף ולהפוך את המתחמים למחוללי הכנסה.

נציג אגף החשב הכללי באוצר, אלון קינסט, אמר כי החשבת הכללית רואה את רווחת הצרכן כנושא חשוב, ותבחן את הצעדים שניתן לעשות על מנת לתת ביטוי לכך. היו"ר ברוורמן דרש מקינסט לקבל מהחשבת הכללית תשובה רשמית בתוך כשבוע, לגבי הדרכים שבכוונתה לפעול. ח"כ ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מביעה חשש שבהיעדר תחרות ברכבת ובבתי החולים, הצרכנים נאלצים לשלם מחירים גבוהים בהרבה מהמקובל. הוא הוסיף כי הוועדה תובעת מבתי החולים והרכבת להעביר אליה עד מחר את מחירים המוצרים הבאים: פחית מוגזת, קפה הפוך גדול, מים וכריך קטן. במקרים בהם יימצא שהמחירים גבוהים מהמקובל הוועדה תובעת מבתי החולים ומרכבת ישראל לפעול באופן מידי להוזילם. כמו כן דרשה הוועדה מהחשבת הכללית באוצר לבחון מתן הנחיה לכל הגופים הממשלתיים והציבוריים להוסיף למכרזים קריטריון הנוגע לגובה מחירי המוצרים לצרכן, ולתת עדיפות לזכיין שיציע מחירים נמוכים לצרכנים.

עדכונים נוספים בעמוד  הפייסבוק והטוויטר  של הכנסת
כל הזכויות שמורות לכנסת ישראל

נשמח לתגובתכם

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.